آیت‎الله میرباقری در نشست جامعه مدرسین و علما با سید ابراهیم رئیسی/متن کامل؛

آیت‎الله میرباقری در نشست جامعه مدرسین و علما با سید ابراهیم رئیسی/متن کامل؛
 
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.
 
اولا اعیاد شعبانیه را تبریک عرض می‎کنم. دوماً به نوبه خودم و از طرف همه سروران و عزیزان از استاد بزرگوار حضرت حجت‎الاسلام و المسلمین حاج‎آقای رئیسی که فداکارانه و با بذل وسع و ایثار در این میدان قدم گذاشتند، تشکر می‎کنم. از همه اساتید بزرگوار خودم، اعزّه عذرخواهی می‎کنم که من در این محفل، مزاحم اوقاتشان هستم.
 
دو نکته را محضرتان تقدیم می‎کنم. نکته اول مربوط به حوزه قدرت است. انقلاب اسلامی بی‎تردید جمهوری اسلامی را تبدیل به یک ابرقدرت اثرگذار بر فرآیندهای ماندگار جهانی کرده و این سخن ما نیست. دشمن پس از آنکه مواجه با چالش‎های عظیم جهانی شد که انقلاب اسلامی در مقابل او ایجاد کرده به ویژه بعد از فروپاشی شوروی یا تقریباً مقارن و همزمان با آن، نظریه برخورد تمدن‎ها را مطرح کرد. این را مبنای عملیات خودش در جهان قرار داد و حرفشان هم این بود که دوران جنگ تمدن‎هاست. مهمترین تمدن‎ها هم تمدن اسلامی به لیدری ایران و تمدن لیبرال-دموکراسی به نمایندگی آمریکا و لیدری آمریکاست. بزرگترین جنگ بعد از جنگ جهانی دوم را به راه انداخت و هزینه کرد آمد در خاورمیانه. این شاهد این است که انقلاب اسلامی تبدیل به یک قدرت اثرگذار شده بود و هست. 
 
اتفاقاً این فرآیند هم به نفع انقلاب اسلامی تمام شده. الان 17 سال از آن موقع می‎گذرد. شعار آنها در سال 2005 این بود که ایران محور شرارت است. الان 12 سال از آن موعد می‎گذرد و ما قدرتمان روز به روز افزایش پیدا کرده و این علامت این است که ما واقعاً یک ابرقدرت اثرگذار بر جامعه جهانی هستیم. 
 
روشن هم هست که این قدرت جدیدی که ایجاد شده با تغییر مؤلفه‎های قدرت و شاخصه‎های قدرت است. امام بزرگوار ما شاخصه‎های قدرت نرم و سخت در جهان را تغییر دادند و الا با تعریفی که قبلا از قدرت می‎شد، قطعاً ما قبلا داخل در قدرت‎های بزرگ جهانی به حساب نمی‎آمدیم. ما باید از این مفهوم قدرتی که تغییر کرده و این قدرتی که پیدا شده صیانت کنیم. به گمان ما اولین مأموریت مسئولین کشور و مدیران کشور در سطح کلان این است که از این قدرت صیانت کنند و تلاش کنند که این موازنه همچنان به نفع اسلام مثبت بماند. 
 
متأسفانه ضعفی که در مذاکرات نشان داده شد، موجب شد که غرب با تکیه به امپراتوری خبری خودش تلاش کند که به قبل از دوران انقلاب اسلامی برگردد یعنی به دوران جنگ سرد. احیاناً برخی رفتارهایی که شما می‎بینید مثل ماجرای اوکراین یا حوادثی که الان در غرب آسیا در میان است، بحث تهدیدهای اتمی همه برای همین است که دوباره فضا را به قبل از انقلاب اسلامی و جنگ سرد برگردانند. به خصوص وقتی که به حساب خودشان ما را از انرژی هسته‎ای و قدرت هسته‎ای محروم کردند، می‎خواهند دوباه قدرت را بر اساس موازنه قبلی ببندند. بنابراین برخلاف رویکرد لیبرال‎ها که این شاخص‎های قدرت را قبول ندارند و طبیعتاً قدرت به دست آمده را به تاراج می‎گذارند، ما باید با تمام وجود همه برنامه‎ریزی‎هایمان و هر برنامه اقتصادی که پیشنهاد می‎دهیم معطوف به همین امر باشد. و الا موفقیت به دست نخواهد آورد. 
به عنوان پایان این بخش از عرایضم جمله نورانی حضرت امام را عرض می‎کنم در آخرین پیام خودشان که در دوم فروردین 68 به عنوان نیمه شعبان آن موقع به مهاجرین جنگ تحمیلی صادر فرمودند. آنجا دارند:«مسئولان بالای گشور به وظیفه اساسی‎شان که نشر اسلام در جهان است، برسند. و از آنان بخواهند که تنها برادری و صمیمیت را در چارچوب مصلحت اسلام و مسلمین در نظر بگیرند.» و قبلش این است که:«مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست. انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت عجت ارواحنا فداه است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد. مسائل اقتصادی و مادی اگر لحظه‎ای مسئولین را از وظیفه‎ای که بر عهده دارند منصرف کند، خطری بزرگ و خیانتی سهمگین را به دنبال دارد. باید دولت جمهوری اسلامی تمامی سعی و توان خود را در اداره هر چه بهتر مردم بنماید ولی این بدان معنا نیست که آنها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانی اسلام است منصرف کند.» بنابراین هر طرحی که ما برای عبور از بحران‎های اقتصادی و دستیابی به پیشرفت اقتصادی می‎دهیم باید معطوف به اقتدار بیشتر اسلام و حفظ این موازنه جهانی باشد که در دوره مذاکرات نادیده گرفته شده و دشمن طمع کرده فضا را به قبل از انقلاب اسلامی برگرداند. 
 
در حوزه اقتصاد هم عنایت دارید که دولت مستقر به هیچ وجه به مفهوم حقیقی اقتصاد مقاومتی قائل نیست. آنها برنامه اقتصادی خودشان را در کتاب "امنیت ملی و اقتصاد ایران" که تیم اقتصادی مستقر دولت و زیر نظر خود رئیس‎جمهور محترم تدوین کردند، آنجا بیان کرده‎اند که اقتصاد نئوکینزی است و راهش هم جهانی‎سازی است. بنابراین آنها دنبال جهانی شدن هستند. حتی یکی از اعضای تیم‎ اقتصادی دولت گفته بود ما اقتصاد مقاومتی را این‎گونه می‎فهمیم که باید به اقتصاد جهانی بپیوندیم که آنها اگر خواستند به ما ضربه بزنند، به خودشان ضربه بخورد و به همین جهت متعرض ما نشوند. پس رویکرد آنها نسبت به اقتصاد مقاومتی روشن است. 
به همین دلیل اقتصاد را گروگان برجام دو و سه و چهار گرفته‎اند و نگذاشتند گره‎های اقتصادی باز شود. 4 سال اقتصاد را گروگان گرفتند برای اینکه به آنها اجازه داده شود برجام‎های بعدی اجرا شود. 
 
من گاهی تلقی‎ام این است که چون دنبال صرفه در مقیاس تولید و اقتصاد متمرکز و نوسازی اقتصاد بر مدار جهانی‎سازی هستند، عمداً به فرآیند تعطیل شدن کارخانه‎ها و صنایع کمک می‎کنند. در دوره‎ای که مدیریت صنعتی در دهه 40 و شاید قبل از 40 در ایران آغاز شد، همین کار را یکبار کردند. به اسم مدرن‎سازی صنایع، صنایع سنتی ما را تعطیل کردند. این هم ممکن است یک تدبیری باشد. نمی‎خواهم بگویم عمدی است و الا معنی ندارد این همه کارخانه‎های بزرگ تعطیل شوند. بعضی از اینها هم گفته‎اند که کارخانه‎های فرسوده باید تعطیل شوند. نه فقط فرسوده. اگر شما بخواهید اقتصاد جهانی داشته باشید، باید بر محور تمرکز جهانی حرکت کرد. لذا نکته دیگری که تقدیم می‎کنم این است که باید تلاش شود اقتصاد از گروگان مذاکرات بیرون بیاید و در مسیر اقتصاد مقاومتی قرار بگیرد. 
 
در حوزه فرهنگ هم مشخص است که به هیچ‎وجه لیبرال‎ها معتقد به شبیخون و تهاجم فرهنگی نیستند و لذا در مقابل او هیچ برنامه روشنی ندارند. دشمن برنامه‎اش جامع‎تر شده و در این زمینه هم نباید کوتاهی کنیم گر چه محور به فرموده رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی برنامه‎ریزی اقتصادی است اما اقتصاد باید معطوف به تحول در فرهنگ هم باشد. 
 
از اساتید خودم عذرخواهی می‎کنم. برای سلامتی امام زمان صلوات بفرستید.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : دو شنبه 25 ارديبهشت 1396
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: